ASKARRELLEN PASKARRELLEN

lauantai 19. huhtikuuta 2014

Olen kortteillut ihan pikkutytöstä saakka, mutta ne lapsuusajan kortit oli lähinnä tarra keskellä kartonkia ja sillä hyvä. Muistan kerran serkkuni todenneen kun menimme hänen synttäreille "miks sää teet aina kortit itse", pojat on tolloja :D ne mitään ymmärrä. Koko kevään olen haaveillut taas korttien tekemisestä mutta aika ei vain kaikkeen riitä joten ne on aina jääneet tekemättä. Kun Katjuska kyläili viime viikonloppuna lasten kanssa, oli hänellä mukanaan uusimmat korttitarvikkeensa, Magnolia leimasimet. Siinä on "pahimman luokan" välineurheilija. Minulla on muutamia leimasimia ja vähän sitä sun tätä mutta kun hänen luo menee kylään on yksi huone lähestulkoon täynnä askartelutarvikkeita, eli siis askartelutaivas. Jeps, olen avoimesti kateellinen, en peittele sitä lainkaan. Vihdoin kun molempien lapset ovat sen ikäisiä, että voimme tehdäkin jotain lasten valvoessa, puuhastelimme useamman tunnin leimailuja. 





Maijun Korttitekniikat-kirjasta jonka kerran kirjastosta lainailin, sai paljon hyviä vinkkejä kortteiluun. Yksi oma ehdoton suosikki juttu on korttipohjien tuunailu. Tällaisia tein tällä kertaa.


Meikkisienen ja Distress Ink-musteen avulla saa helpolla ja yksinkertaisella tavalla korttipohjia hempeille korteille. 



Mm. tällaisia magnolia-tyttöjä Katjuska oli tilaillut ja niitä minulle sitten leimaili varastoon. Leimailua varten kannattaa varata oikeanlaista paperia, toisiinsa sopivat leimasinmusteet sekä kynät. Minä värittelen kuvani Promarkkereilla sekä Spectrum Noireilla. Promarkerit olen joskus ostanut Katjuskalta kun hän hommasi itselleen uudet kynät ja Spctrumit olen ostanut Kirjokkaasta joka löytyy meiltä siis Iin Kärkkäisen yhteydestä mutta nettikauppakin heiltä löytyy.



Aloittelen värittämisen ihosta ja sen jälkeen värittelen hiukset. Oma väritystaitoni ei ole kummoinen sillä tosiaan kortteilen nykyään todella harvoin eikä väritystaitoni pääse kohenemaan. Varsinaiset korttigurut värittelevät kuvansa todella taidolla. 



Tarkoitushan olisi värittämällä saada mahdollisimman eläväisen ja luonnollisen näköinen kuva. Seuraavaksi värittelen lopun kuvasta ja monesti pyrin sovittamaan värit sopimaan korttipapereiden ja muiden tarvikkeiden kanssa. 



Kodinhoitohuone on minun askarteluvaltakuntaa ja monesti tuo paikka onkin aika hyrskyn myrskyn mutta helpointa onkin se, että voi tarvittaessa keskeyttää ja jatkaa kun ehtii. Olisipa todella ärsyttävää siivoilla pöytä välillä siistiksi ja kerätä tarvikkeet uudelleen esille kun ehtii jatkaa puuhiaan. Näin siellä voi piipahtaa pienelläkin ajalla puuhastelemassa. Eilen vietimme Pipunan kanssa useamman tunnin kodarissa. Lapsen ilmekin ilostui kun yhdessä askartelimme  ja hänkin sai hieman käyttää äidin juttuja, kyllä siinä askarrellessa mahataudit unohtuu. 


Ruusuja, pitsejä ja liimaa


Tärkein työvälineeni taitaapi olla kuumaliimapistooli sekä kaksipuolinen teippi. Tavallista puikkoliimaa en juurikaan käytä, sillä ei saa muutakuin paperit ryppyseksi. 


Taisinkin viikolla mainita, että pitsit, ne pitsit on vain niin ihania. Ne antaa kortille söpön ilmeen, tungenkin niitä ilolla joka paikkaan jos mahdollista. 



Häitä puuhastellessa pitsiä kului kymmeniä metrejä. Sitä käytettiin niihin pilttipurkkeihin, kutsukortteihin, ohjelma ja menujulisteisiin jne. Muistan aina hakeneeni pitsiä 10metriä kangaskaupasta ja luulin sen riittävän kevyestikin, erehdyin todella pahasti. Nuita 10metrin pätkiä hain monen monta kertaa. Jeps, se siitä pitsistä. Lisäksi kortissani kuuluu olla kukkasia ja kimalleliimaa, ilman niitä ei kortista tule kyllä yhtikäs mitään. 



Tuo Glossy accents on myös yks suokkarini, sillä saa leimakuvaan kivasti tehostetta. No sain puuhasteltua muutaman kortin jo valmiiksikin ja ne näyttää kutakuinkin tältä…






-Hurjan paljon Onnea sankarille-





Nämä kortit puuhastelin jouluna ja osaan näistä tuunailin noi pohjat itse ja leimailin kuvat, osa taas on ehty aika valmiista kuvista. Kivoja molemmat. 

Nyt jatkan suklaan syöntiä. Kun viimeksi on suklaata syönyt jouluna, niin arvata saattaa kuinka hyvältä se pitkän tauon jälkeen maistuu mutta tuo kaksin käsin ahmiminen aihuttaa pientä pahoinvointia. Nautin silti jokaisesta palasesta. Ihanaa lankalauantaita.

7 kommenttia:

  1. Voi kuinka tuttua puuhaa...mulla on kans varmaan sata leimasinta...käyppä kurkkaan blogspotista terkan touhut, mun vanha blogi. Pitäisköhän mun myös pitkästä aikaan kortteilla...ihania kortteja ja tarvikkeita kuvissa :) Kivoja pohjia oot tehnyt. Itse käytän enemmän valmiita taustapapereita, joita sitten vähän koristelen. Ihanaa lauantaita myös sulle Nanni ♥

    VastaaPoista
  2. Pitihän mun Jaana heti mennä kurkkaamaan sun toinenkin blogi. Tosi ihania kortteja oi ei. Minä en hamstraile juurikaan leimasimis mutta olen kamala paperihamsteri. Aina kun löydän uuden paperisetin niin ostaa täräytän ajattelematta pidempään olisiko sille edes tarve.
    Puuhaappas siekin kortteja, ihanan terapeuttista.

    VastaaPoista
  3. Joo, pitääpä pääsiäisen aikaa koettaa joku kortti tehdä...On se tosiaankin terapeuttista kun saa omin pikku kätösin puuhastella :) Ei muuta kuin kortteilemaan...

    VastaaPoista
  4. Kauniita kortteja olet askarrellut!
    Minä en koskaan kokeillut tuota leimaamista.
    Minä askartelen keittiön pöydän ääressä, ja se on tosi ärsyttävää, kun tarvikkeet on pakko kerätä pois. Suuri haaveeni olisi saada oma askarteluhuone, jonne sotkut voisi jättää oven taakse piiloon seuravaa kertaa varten ;)

    VastaaPoista
  5. Ihquja kortteja ;) Miten niin minä olen välineurheilija??? ;P No joo sitä kun jostain tykkää niin minkäs sille mahtaa, semmonen hampsteri ku olen. Mut kyllä ne meijän viikonlopun puuhailut sai taas korttikipinän aikaiseksi. Mistähän sitä repisi lisää aikaa??? Tosin muutto hommien takia pitäs osa askartelukamoista kyllä pistää taipaleelle, joku askartelukirppari pitäis järjestää, ku on niin paljon tuota rompetta kertynyt.
    Oli kyllä kaikin puolin mukava pitkästä aikaa kyläillä, ja kyläillään taas kesemmällä kun tosiaan tuo muutto rumba saadaan selätettyä, ku löytyis se kämppä viel jostain.
    Terkkujaaaaa!!!!

    VastaaPoista
  6. Todella kivoja kortteja. Tykkään myös paperiaskartelusta ja korttien tekemisestä. Nykyään on todella paljon mahdollisuuksia ja välineitä kivaan tekemiseen. Leimaaminen on mulla jäänyt vähemmälle, mutta on kiva nähdä sinun taidetta!

    VastaaPoista
  7. Miten mahtavia kortteja! Näihin menee hurjasti aikaa mutta näyttää upeilta! Lahjakkuus :)

    VastaaPoista

Ihanaa kun jaksat muistaa minua kommentilla, ne piristää päivääni.
Epäasialliset kommentit jätän julkaisematta.
-Nanni-

- THEME BY ECLAIR DESIGNS -