keskiviikko 13. huhtikuuta 2016

FAKTAT TISKIIN INBODY MITTAUKSESSA

Kerroin taannoin saaneeni kroppaani kutsumattoman vieraan, liikakiloja. Siitä asti olen koittanut syödä enemmän ja vähemmän terveellisesti mutta silti liikaa lautastani tuijottamatta ja asiaa stressaamatta (joopa joo). En mussuta joka päivä pullaa, en keksiä enkä muitakaan herkkuja vaikka mieleni tekisikin välillä vetää kaksin käsin mättöä naamariin. 
Suurimmat paheeni leipä sekä jogurtti, niistä olen päässyt aika hyvin eroon ja korvannut ne rahkalla, munakkaalla, puuroilla jne.
Olen aina syönyt lounaan kanssa salaatteja ja niitä syön edelleenkin, mutta nyt lautasellani on entistä enemmän salaattia ja olen jopa löytänyt uusia raaka-aineita salatteihini. 


Diettejä on niin monenmoisia kuin on niiden laatijoitakin. Joissakin dieteissä korvataan ateriat erilaisilla ateriankorvikkeilla, joissakin dieteissä syödään valtavat määrät hedelmiä, salaatteja ja lihaa mutta ei lainkaan perunaa, leipää, pastaa jne. 
Nyt olen törmännyt useammin kuin kerran, että moni alan asiantuntija ei suosittele lähtemään mukaan karppaukseen tai vastaavanlaisiin "et saa syödä sitä tätä tuota" diettiin vaan tärkeimpänä on korjata ne omat virheet mitä sinne suuhun tulee laitettua. Tehdä siis ihan kokonaan elämäntaparemontti jossa on helppo pysyä jatkossakin. 
Käsitteekseni Jutan painonpudotus ohjelmissakin painonpudottajat eivät näe nälkää vaan päinvastoin lautasella on reilusti terveellistä ruokaa. Aamu aloitetaan puurolla, marjoilla, raejuustolla? Jotain tämän suuntaista. Muutaman tunnin päästä ollaan jälleen syömässä ehkäpä rahkaa ja marjoja jne. Pian onkin jo lounaan vuoro ja tätä rataa mennään koko päivä eli tarkoituksena ei ole nähdä nälkää ja sen vuoksi sortua ahmimaan herkkuja. 
No itse en ole lähtenyt vielä mukaan mihinkään  netissä oleviin painonpudotusohjelmiin vaan koitan saada liikakiloni pois itse. Voi olla, että kompastun mahdottomuuteen jo hyvin pian mutta ainahan sitä saa kokeilla. 


Työpaikallamme on erittäin loistava tämän alan ammattilainen joka ohjaa liikunnassa ja liikkumisessa, terveellisessä elämäntavan hallinnassa, antaa vinkkejä ruokailuihin jne... Piipahdin Minnan luona, sillä halusin kokonaisvaltaisen tsekkauksen omasta kropastani. Seisahduin hetkeksi InBody-mittauslaitteeseen ja pian se sylkikin jo totuuksia päin naamaa. 
Laite mittaa painon lisäksi lähestulokoon kaiken mitä se vain voi ihmisestä mitata. Kehon nesteet, rasvat, lihakset (jos niitä on) ja vaikka mitä muuta. Nousin laitteesta pois lähestulkoon märy kurkulla, sillä painoni oli edelleen siellä missä se oli vuoden vaihteessakin eli en ollut saanut juurikaan mitään kropastani irti. 
No Minnan avulla luimme mittaukseni tulokset ja Minna lohdutti, että äläpäs tuijottele pelkästään sitä painolukemaa sillä kone ei osaa  arvioida lopullisesta painosta sitä minkä verran siinä on lihaksia ja minkäverran läskiä. Koneen mielestä saisin pudottaa painoa tasan viisi kiloa. No olen samaa mieltä mutta Minna taas sanoi, että mulla on niin paljon lihaksia, ettei kannate lähteä pudottamaan painoa sen lukeman perusteella mitä mittaustulos ehdottaa vaan nyt tuijotetaan sitä rasvalukemaa. Rasvaa minulla on 1.5kg liikaa ja tämä oli nyt se mitä minun pitäisi Minnan mielestä pudottaa. Voi kuulostaa iisiltä hommalta mutta mites sen teet? Kerropas se. 
Liikun jo sen verran paljon, ettei liikunnan lisääminen enää auta, mutta mitä liikuntaa teen niin siihen voin kiinnittää huomiota. Olin täysin siinä uskossa, että aerobinen liikunta on juuri se millä painoa pudotetaan. Minna taas neuvoi, että nyt vain salille ja isoja painoja nostelemaan. Aerobisella liikunnalla paino tippuu kuulemma todella hitaasti. Jaahas no ei sitten sitä kiitos. 
Päätimme, että teen neljän viikon extreme hiit ohjelman jonka olen netistä napannut ja menen uudestaan mittaukseen kuukauden päästä. Tuohon ohjelmaan kuuluu viisi treeniohjelmaa viikossa ja kaksi lepopäivää. Eli tuleva kuukausi näyttää melkoisen hikiseltä. 
Luotan silti tuohon ohjelmaan sillä se on jatkoa sille Bikini hiit challenge ohjelmalle jota tein kolme viikkoa. Tuon kolmen viikon aikana kroppani kiinteytyi ihan mukavasti. Jatkokurssi on askeleen raskaampi bikini hiittiin verrattuna eli jos tuloksia ei synny niin johan se nyt on kumma. 
Kuukauden päästä koittaa siis jännät paikat. 


Koska en ole mikään painonpudotuksen ammattilainen niin en lähde neuvomaan ketään, millä tavalla painoa kannattee pudottaa ja millä ei. Vaikken itse lähtisi kokeilemaan karppausta tai muita vastaavanlaisia painonpudotuksia niin se ei tarkoita, ettenkö kunnoittaisi niitä jotka näillä menetelmillä on saaneet huikeita tuloksia aikaiseksi. Hyvä te. 

Oletko sinä käynyt InBody mittauksessa ja millaisia fiiliksiä siitä sinulle jäi?
Nanni

21 kommenttia:

  1. Minä olen käynyt fitnesselämäni aikana useita kertoja inbodyssa ja en luota laitteeseen pätkääkään. Se ei vain toiminut minun kohdallani ja parhaimmillaan se on kaikkien muidenkin kohdalla vain suuntaa antava. Omalla kohdallani piti luottaa enemmän pihtimittaukseen. Siihenkin vain, kun se teki aina sama ihminen ja rautainen ammattilainen alallaan.
    Minä patistelin sinua salille jo aiemminkin :) Se treeni on ihan ykkönen rasvanpoltossa. Tuloksia pitäisi kyllä tulla.
    Ruokavalio on hyvä rakentaa perusjuttujen ympärille itselle sopivaksi. Mikään ihmedieetti ei saa kannatusta minultakaan. Sopivasti proteiinia, hiilaria ja rasvaa, niin kroppa kiittää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siehän voisit alkaa mulle salivalmentajaksi. Osaisit ainakin antaa kunnon ohjeita.
      Mie olen niin kovakallonen etten heti usko :D sori
      Olen samaa mieltä, ettei ihmedietit ole ne mihin lähtisin.

      Poista
  2. Inbodymittauksia on yhtä monta kuin on laitetta ja mittaajaa :) Olen käynyt ja postasinkin siitä...seuraava olisi ensi kuun alussa....
    Tsemppiä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tuo on varmasti totta.
      Mie kans käyn sit uudestaan ku 4viikon extreme hiit ohjelma on suoritettu.

      Poista
  3. En ole käynyt ja olisikin jännä nähä mikä minun kropassa on hyvää ja huonoa :)
    Tsemppiä, ei ole helppoa mutta elä anna periksi..;)
    Meillä on reipas Nelivuotias.. Juuri nelivuotis neuvolasta kotiuduttiin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana S, varmasti oli reipas <3 toinen on kerrassaan söpöliini.
      Tiukassa istuu kilot ja sekös se vasta ärsyttääkin.
      Haleja Nunnu <3

      Poista
  4. Minä katson peiliin, enkä ihan luottaisi kaikkiin mittareihin. Tiedän, että painoa pitäisi puottaa pari kiloa edelleen, mutta tiukassa ne on. Kotona on omromin puntari, jossa on lisäksi rasvan ja nesteen mittaus sun muut. Tsemppiä sulle Nanni <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No peili ja vaatteet ne taitaa olla luotettavin mittari.
      Saisi nyt edes jokusen kilon pois mutta tiukassa on.

      Poista
  5. Oon käynyt joskus ja mielenkiintoisia lukemia, pitäisi ottaa uusiksi.
    Tsempiä diettiin, itselläni samanmoinen työnalla:)

    Maiccu
    http://mansikoitajavaahtokarkkeja.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kaikki tsempit tarvitaan. Miten nää kilot istuukin niin tiukassa?

      Poista
  6. Leipä on monen paheita. Keliaakikoillekin suositellaan leipää muistaakseni 6-8 annosta päivässä, jotta kuidun määrä saataisiin kuitattua..kun kuidut eivät imeydy niin kuin normi-ihmisillä... en kuitenkaan syö läheskään noin paljon...syön yleensä 2-3 palaa. Joo vaaka ei aina kerro koko totuutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi olen päässyt pahimmasta leivän syömisestä yli.

      Poista
  7. Miten nuo kilot pysyvätkään niin tiukassa, näin vanhemmiten. Vai, onko ruokatottumukset vaan muuttuneet niin paljon? En tiedä. Mutta, itse olen yrittänyt keskittyä siihen että syön terveellisesti ja monipuolisesti sekä liikun. Kilot ovat pysyneet samana, valitettavasti eivät ole tippuneet. Tsemppiä sulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sama homma täällä. Liikun ihan älyttömästi mutta silti ne vaan istuu tiukasti kropassa. Kilot siis.

      Poista
  8. Enpä ole tuollaisessa mittauksessa käynyt. Kilojen karttuminen ja TARTTUMINEN on kyllä tuttua, eivät lähde minnekään, ovat tulleet jäädäkseen ilmeisesti... Minusta ei ole noudattamaan mitään tiukkaa dieettiä, todettu on, monipuolinen, terveellinen ruoka on se juttu. Mutta liikuntaa pitäisi saada lisää, jotenkin vaan tuntuu, että aikaa ei oikein meinaa olla... Juuri kävin palauttamassa kuntosalin avaimen, kun en kerta kaikkisesti ehdi siellä käydä (tai en saa aikaiseksi taitaa olla totuus kuitenkin...) Mukavaa loppu viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tuo tarttuminen tuntuu olevan taattua tavaraa. Miks se ei voi lähteä pois?
      Miekään en vois ajatella olevani jollain megatiukalla dietillä, kaatuis heti aamupäivän aikana.

      Poista
  9. Tsemppiä urakkaan! Parhaat tulokset olen saanut jättämällä viljat ja sokerit pois mässäämättä silti rasvoilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viljat mieki olen jättänyt minimiin.

      Poista
  10. En ole käynyt ja suoraan sanottuna en ole varma uskaltaisinko!! Hui! Voisi olla liian kamalaa kuultavaa :))

    VastaaPoista
  11. Kerroit aiemmin, että olet alkanut syömään lääkkeitä paniikkioireisiin. Tämä voi olla syy yhtäkkiselle lihomiselle. Valitettavan monilla lääkkeillä (oman kokemukseni mukaan varsinkin psyykelääkkeillä) on lihottava vaikutus. Sitä en tiedä miten ja miksi ne lihottavat, mutta oman kokemukseni mukaan näin monesti käy. Hoikallekin ihmiselle usein kertyy muutama kilo lisää painoa lääkityksen aloitettua. Sinä kuitenkin olet yhä normaalipainoinen (ainakin kuvien perusteella) joten älä nyt liikaa stressaa muutamasta lisäkilosta. :) Toki tiedän tunteen ja inhottavan olon, kun kroppa ei enää tunnu omalta ja hyvältä kun painoa kertyy yhtäkkiä. Tsemppiä!
    -Tepi-

    VastaaPoista
  12. Heippa Nanni!Mites sattuikin, viimeisessä kun toutuksessa helmikuussa oli mahdollisuus käydä Inbody-mittauksessa ja sen mukaan mulla on sisäistä läskiä liikaa vaikka muuten ulkoisesti on ok :D Ja se on kuulemma vaarallisempaa kuin se ulkoinen. No, sitä sisäistä ihraa nyt koitellaan "pudotella", ei mikään helppo juttu (ruokavaliolla ym)kun on noi srr ja uutena todettu fibro mikä vaikuttaa siihen miten jaksaa liikkua. Nyt on ollut selkeesti semmonen väsynyt ja kipeä jakso. No enivei,ajattelin kuitenkin kertoa että pääsi tutustuu siihenkin, tosin joutu pulittaa muutaman kympin. Mielenkiintoinen testi!

    VastaaPoista

Ihanaa kun jaksat muistaa minua kommentilla, ne piristää päivääni.
Epäasialliset kommentit jätän julkaisematta.
-Nanni-