RUSINA PÄIVÄSSÄ DIETTI - SOPIIKO SELLAINEN MINULLE?

perjantai 19. tammikuuta 2018



Diettejä tuntuu olevan yhtä paljon kuin on dietillä oleviakin. Se mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Muistan ystäväni kerran kertoneen kokeilleensa karppausta mutta hyvin pian jo maksa-arvot nousivat korkeasti ja hän totesi ettei hänen kropalleen se dietti sopinut. 

Jotkut pudottavat painoaan syömällä matala kalorisia annoksia. Toiset taas vannovat maitorahkan nimeen. 

Onko oikeaa tai väärää tapaa syödä? 

Itse olen sen verran kulinaristi ja ruoan ystävä, etten voisi kuvitellakaan alkavani sellaiselle dietille missä on koko ajan nälkä tai jostain raaka-aineesta pitäisi luopua kokonaan. Helpompi ehkä on tehdä elämäntapamuutos. 



Syön mielestäni monipuolisesti. Ruokavaliooni kuuluu perunasta lähtien kaikki tarjolla oleva. Rakastan salaatteja, syön päivittäin hedelmiä, teen smoothieita ja todellakin rakastan lihaa. 
Oma kompastuskiveni on liian suuret annokset sekä rakkaus rasvaan. Olen pienestä saakka saanut kuulla hämmästelyitä siitä, että miten noin pieni voi syödä noin paljon. Lapsena ja nuorena oli sama mitä suuhunsa laittoi, sen myös kulutti. Kun kolmekymmentä läsähti mittariin ei enää voinutkaan syödä sipsejä ja jätskiä viittä kertaa viikossa jos siltä tuntui. Nyt ei tarvitse kuin nähdä Hesburgerin tarjouskuponki niin johan va´an lukema nousi kilolla parilla. 

Monipuolisen ruokavalion lisäksi tykkään urheilla. Urheilu on aina kuulunut osana elämääni. En vanno yhden enkä kahden lajin nimeen vaan liikuntaani kuuluu yhtä sun toista kivaa hikistä treeniä. Kesällä juoksen, pyöräilen sekä rullaluistelen. Talvella hiihdän, kävelen, käyn salilla sekä ryhmäliikuntatunneilla, myös ratsastaminen on nykyään lähellä sydäntä ja uskokaa pois, siinä vasta hiki tuleekin ja huomaat omistavasi lihaksia joita et tiennyt olevankaan. 


Koska yksin liikunta ei painoa pudota vaan suurin tekijä on se mitä suuhusi laitat halusin saada neuvoja siltä joka sen parhaiten osaa. Niinpä pyysin entiseltä pt.ltäni ruokavalion. Tavoitteenani on saada tiukassa olevia muutamia kiloja pois mutta suurin haasteeni on hieman pienentää annoskokoja sekä vähentää rasvan määrää. Rasittava turvottelu kropassa tuntuu hankalalta. Olisipa aina sellainen olo kuin aamulla herätessä. 

En halua mitään ihmediettejä. Haluan tehdä elämäntaparemontin jota on helppo noudattaa vaikka lopun elämää. Painonpudotuksessa tärkeää varmastikin on se, että kun paino putoaa, se myös pysyy siellä minne sen on pudotettukin. Mikäli painoa pudotetaan tiukalla ruokavaliolla ja vähäisillä kaloreilla en usko, että sellaisella jaksaa olla pitkään. Tämä on siis minun ajatukseni ja jokaisella on lupa olla erimieltä. Ajatukseni omalla kohdalla on se, että pääsen turhasta sokerin mussuttamisesta eroon, pienennän hieman annoskokoja ja vähennän rasvan määrää. Sokerin vähentäminen on omalla kohdallani helppoa. En ole mikään karkin syöjä, mutta aukaisepa sipsipussi niin se on menoa se. Kaikki on niin kauan hyvin kun herkut on kaupassa, silloin niitä ei tee edes mieli. En sorru ostamaan kauppareissulla itselleni suklaapatukkaa enkä muutakaan herkkua, mutta ongelmana on tosiaan se ruoka. Ruoka on hyvää ja ihanaa kun sitä saa syödä monta kertaa päivässä. 

Kun kerroin ongelmakohtani pt.lleni hän totesi, että don´t worry, teen sinulle sellaisen ruokavalion missä saa syödä melkeinpä mitä vain. Siinä minä jäin huuli pyöreänä miettimään, että jaahas millainen se sellainen ruokavalio on. Hän jopa lupasi, että siinä saa syödä jopa leipää. Aaah minä niin rakastan leipää. Ennen leipää meni siivu tolkulla päivässä mutta olen saanut vähennettyä leivän määrää reilusti. Voin siis mielestäni onnitella itseäni, yksi paheeni on jo paremmalla puolella. 

Sain ohjelmani reilu viikko sitten ja hetken sitä piti tulkita ennen kuin pääsin siihen jyvälle. Ohjelmaan on merkitty jokainen päivän syöntikerta, hiilari, proteiini sekä rasvamäärät jokaiselle kerralle ja pitkä listä määrineen mistä mitäkin saa. Voin siis aamupalani muodostaa listan avulla juuri sellaisen kuin halua. 
Myös ei suositeltavat ruoka-aineet on merkitty. 
Lounaalla saan syödä hieman enemmän kuin aamupalalla ja katsonkin mitä kyseisenä päivänä on tarjolla ja sen mukaan tarkistan listastani paljonko kyseistä ruokaa saa listani mukaan syödä. Todella helppoa. Olen joka päivä tullut annoksistani kylläiseksi mutta tavanomaista ähkyä en ole joutunut sietämään. Siinä missä ennen lautaseni reunat peittyvät ruokavuoresta, nyt jopa  lautasen pohjaväri näkyy. 

Katsotaan nyt rauhassa kuinka tässä käy, mutta uskoisin, että tämä tyyli sopii minulle. En vain koe oleveni sellainen joka pystyy olemaan nälkäisenä, sillä silloin sorrun ahmimaan kaikkea mitä käsiini saan. 



Millaisiin dietteihin sinä olet sortunut, onko se toiminut ja onko paino pysynyt halutulla tasolla?

Oikein super upeaa viikonloppua ihanat lukijat. hyv

14 kommenttia:

  1. Minä olen kokeillut jos jonkinlaista konstia laihtumiseen. Nyt olen päättänyt, että en enää laihduta. Olen oppinut hieman keventämään ruokavaliota, mutta makea on minun kompastuskiveni edelleen. Elämän pieniä iloja 😀

    VastaaPoista
  2. En ole kokeillut mitään diettejä. Painoni on alkanut nousta vasta tuossa 40:kympin korvilla,vaikka lihava en vieläkään ole. Ylikiloja en omista mutta muuten on kehossa alueita jotka voisi olla paremmassa kunnossa..
    Neiti aina käy taputtelemassa mahaan ja sanoo niin ihanan pehmeä 😂
    Mukavaa viikonloppua 😘

    VastaaPoista
  3. Kaikkea on kokeiltu tähän ikään! Atkinsillä lähti paljon kiloja, mutta olo oli huono. Nuorempana paastosin pari kertaa vuodessa.
    Nykyään pähkäilen juuri ruokavaliota. Karkki on minun turmioni tässä taistelussa. Nyt olen kuitenkin ollut pari viikkoa ilman karkkia ja eilen oli karkkipäivä. Yritetään nyt...
    Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
  4. Ehkä kun tanssin balettia, niin se kaalikeitto taisi olla paras kokeilu. Tanssikaveri kokeili elämistä pelkällä kananmunilla ;) Varmaan tuolta tanssitaustalta on peräisin tietoisuuteni siitä mitä syön, mutta mitään en itseltäni tarkoituksella rajoita.Makeasta en kauheasti pidä, mutta salmiakki on lähellä sydäntä. Syön siis sitä mitä tekee mieli ja huoletta, koska kulutan kaiken mitä syön..siitä kertoneen se, että löysin siskoni ullakolta vanhat lukioaikaiset fjälrävenin-housuni ja ne sopivet edelleen, siis 30-v myöhemmin ;) Mun dietti on; kuluta se mitä syöt
    Rentoa viikonloppua sinulle Nanni <3

    VastaaPoista
  5. Kaikenlaista olen kokeillut ja välillä pysynytkin hoikempana pitkään, mutta aina ovat kilot hiipineet takaisin.

    Minulle sopi sellainen kevytkarppaus oikein hyvin. Söin aamuisin puuroa, lounaalla ja illallisella jätin riisin ja pastan yleensä väliin tai minimiin ja korvasin ne salaatilla.

    Minä sorrun jatkuvasti makeaan ja sen lisäksi liian isoihin annoskokoihin. Tässä iässä ei tarvitse syödä kuin ihan pikkaisen liikaa joka aterialla ja muutama herkku viikossa, niin jopas vuodessa kasvaa makkara vyötärölle :(

    Tsemppiä elämäntapamuutokseen!

    VastaaPoista
  6. Mä oon kokeillut josskus nuorempana vaikak mitä mut nyt aikuisiällä vain Fitfarmin diettejä.
    Olin pitkään ihannepainossa mutta tupakasta luopuminen ja selkäkipuilut tuoneet kiloja ikävästi takaisin.Nyt olen keskittynyt elämäntaparemonttiin, tiedän mitä ja miten pitää syödä mutta käytännössä se ei aina toteudu ;) Muutama sitkeä kilo täälläkin puristettavana. Uskon kyllä elämäntaparemonttiin sillä millään muulla tavoin ei kadotetut kilot oikein pysy poissa. Mun pahe on makea, tässä iässä vaan ei kilot meinaa millään lähteä:/

    VastaaPoista
  7. Zemppiä Nanni. <3 Ihan kaikenlaisiin olen sortunut, mutta luulen, että jos vaan jättäisin valkoisen leivän ja suklaan vähemmälle, se olisi jo siinä. Niistähän koostuu iso siivu ruokaympyrästäni.

    Ihanaa sunnuntaita <3

    VastaaPoista
  8. Mukavaa talvista sunnuntaipäivää sinulle :) itse olen heinäkuun ( 2017 ) alusta alkaen ollut dieetillä ja paino pudonnut 22 kg ja ainoastaan ruokavalion muutoksella olen saanut tuloksia aikaiseksi !

    Ronja

    http://ronjaryovarinblogi.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau! Hieno saavutus,nuin paljon kiloja oot saanut pois. 👍👊

      Poista
  9. Monen moisia dieettejä on tullut aloitettua, mutta kahta viikkoa kauempaa en niitä ole jaksanut noudattaa. Elämäntapamuutos on ainoa oikea tapa, mutta miten sitä saisi pidettyä itsensä ruodussa? Mulla on niin huono itsekuri 😊

    Heitin muuten sua haasteella 😘

    VastaaPoista
  10. Kannatan ehdottomasti pysyvää elämäntapamuutosta, dieettien tulokset eivät pitkällä aikavälillä ole pysyviä. Nälkäisenä oleminenkaan ei tosiaan toimi, silloin tulee tosi helposti huonoja mielitekoja. Dieettejä ei ole tullut kokeiltua, kevyt kasvispainotteinen ruokavalio pitää olon hyvänä :) Tsemppiä!

    VastaaPoista
  11. Itselläni ei ole paljoa kokemusta laihduttamisesta. Olen aina pyrkinyt syömään monipuolisesti ja liikkumaan säännöllisesti. Uskon että tuo elämäntapamuutos on se paras ja pysyvin ratkaisu. Jään mielenkiinnolla ja tsemppaavasti seuraamaan projektisi edistymistä!

    VastaaPoista
  12. Minusta ei ole dietillä olijaksi, en kestä nälkää. Yritän syödä suhtkoht säännöllisesti ja perusmonipuolista, pääsääntöisesti terveellistä ruokaa, mutta herkuttelen kyllä ajoittain ihan hyvällä omalla tunnolla. Täytyy tunnustaa, että suklaata syön kyllä usein....

    VastaaPoista
  13. Muutamia diettejä olen elämässäni kokeillut.Painonvartijoiden systeemillä laihduin hyvin, mutta sitten loukkasin polveni ja olin 10kk saikulla. Tietäähän sen mitä tuli silloin syötyä. No lohturuokaapa tietenkin ja koska liikunta oli vähäistä kilot palasivat.
    Kesä on parasta aikaa. Ulkona tulee oltua aamusta iltaan ja aina on jossain päin puutarhaa jotain nyppimistä. Silloin paino pysyy kyllä aisoissa. Paheeni ovat kahvipullat ja geisha suklaa:)

    VastaaPoista

Ihanaa kun jaksat muistaa minua kommentilla, ne piristää päivääni.
Epäasialliset kommentit jätän julkaisematta.
-Nanni-

- THEME BY ECLAIR DESIGNS -